مشاهده / بستن موضوعات

ک پيشنهاد خواندني در بهار کتاب


يک پيشنهاد خواندني در بهار کتاب



سرمقاله‌ي نشريه‌ي خط حزب‌الله (شماره‌ي سي‌ويکم)


سنت معرفي کتاب همواره جزئي از سيره‌ي حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي بوده است. خود ايشان در اين باره مي‌فرمايند که: «قبل‌ها در دوران مبارزات، خود من اين کار را مي‌کردم؛ يعني اصلاً کتاب‌هايي را مي‌خواندم، به قصد اين که ببينيم به درد چهي مي‌خورد، يا کجاهايش به درد چهاني مي‌خورد و يادداشت مي‌کردم. جواناني که با من رفت و آمد داشتند - عمدتاً در مشهد، يا در دوره‌اي که مشهد نبودم؛ تبعيد بودم - من اسم مي‌دادم که اين کتاب‌ها را بخوانيد، اين کتاب‌ها هم متنوّع بود. الان هم مي‌شود اين کار را کرد و مجموعه‌اي را در نظر گرفت.»(1377/11/13)

خط حزب‌الله در طول 44 هفته‌اي که منتشر شده است، تعدادي از کتاب‌هايي را که معظم‌له به ديگران پيشنهاد داده‌اند معرفي کرده است. در آستانه‌ي «بهار کتاب»، يکي از خواندني‌هايي که  خوب است نيروي حزب‌اللهي براي افزايش «سطح معرفتش» مطالعه کند، کتاب «طرح کلي انديشه اسلامي» است. طرح کلي انديشه اسلامي در قرآن، مجموعه فرمايشات آيت‌الله خامنه‌اي در ماه رمضان سال 1353هجري شمسي در مسجد امام حسن عليه‌السلام مشهد است. اين کتاب در اواسط دهه‌ي پنجاه و در دوران مبارزه‌ي پهلوي به‌صورت ناشناس چاپ شد. در اسناد ساواک درباره‌ي کتاب چنين گزارش شده است که: «آقاي سيدعلي خامنه‌اي، امام جماعت سابق مسجد کرامت (واقع در چهارراه نادري) به علت تبليغات عليه حکومت وقت و پشتيباني از آيت‌الله خميني چندين ماه به زندان رفت و اخيراً از زندان آزاد شد. او کتاب‌هايي که اخيراً نوشته و يا مي‌نويسد [را] به نام سيدعلي حسيني چاپ و منتشر مي‌کند، براي اينکه او را نشناسند؛ چون که او به سيدعلي خامنه‌اي معروف است



دريافت "خط حزب‌الله" نسخه‌ي مطالعه (A4)


نه سيدعلي حسيني. از جمله [در] کتابي به نام (طرح کلي انديشه‌ي اسلامي در قرآن) همين کار را کرد.»  گزارشگر ساواک معتقد است که آيت‌الله خامنه‌اي در اين سخنراني‌ها "به تشريح اصول انقلابي قرآن و به‌طور کنايه در لفافه به تشويق و تحريک مردم و به پايداري ‌[در برابر] اختلافات طبقاتي" مي‌پردازد. به اعتقاد او "در پس اين نشست‌ها سازماندهي ديگري وجود دارد که اين جوانان را تبديل به گلوله‌هاي آتشين مي‌کند. " جلسات مسجد امام حسن عليه‌السلام به اين نحو برگزار مي‌شد که قبلاً خلاصه درس را استاد مي‌نوشتند، پلي‌کپي و تکثير مي‌شد و قبل از درس در همان‌جا به  افراد عرضه مي‌شد. افرادي که دوست داشتند، جلويشان مي‌گذاشتند و درس را هم گوش مي‌د. بعدها آن صحبت‌ها تبديل به کتاب شد. کتابي نه فقط براي دوران دهه‌ي پنجاه شمسي. بلکه براي استفاده هر انسان دغدغه‌مند انقلابي که به دنبال رفتار درست انقلابي در جامعه است. استاد سيد علي خامنه‌اي در مقدمه اين کتاب با تاکيد بر اين آسيب که مباحث مطرح شده از سوي محققان اسلامي تاکنون عموما کاربردي نبوده است اشاره مي‌کنند که «طرح اسلام به صورت مسلکي اجتماعي و داراي اصولي منسجم و يک‌آهنگ و ناظر به زندگي جمعي انسان‌ها، يکي از فوري‌ترين ضرورت‌هاي تفکر مذهبي است. مباحثات و تحقيقات اسلامي، پيش از اين به‌طور غالب، فاقد اين دو ويژگي بس مهم بوده و از اينرو، در مقايسه‌ي اسلام با مکاتب و مسالک اجتماعي اين روزگار، باحثان و جويندگان را چندان‌که شايد و بايد، به نتيجه‌ي ثمربخش و قضاوت قاطع نرسانيده است... قرآن -سند قاطع و ترديدناپذير اسلام- در بيش‌ترين موارد، سهمي در روشنگري و راهگشايي نيافته و به جاي آن، دقت‌ها و تعمقات شبه‌عقلي يا روايات و منقولات ظني ـ  و گاه با اعتباري بيشترـ ميدان‌دار و مسئول شناخته شده و بالنتيجه، تفکرات اعتقادي جدا از قرآن و بي‌اعتناء به آن، نشو و نما يافته و شکل گرفته است.»

اين کتاب مي‌خواهد که اولا «معارف و دستگاه فکري اسلامي از تجرد و ذهنيت محض خارج و ناظر به تکاليف عملي و به‌ويژه زندگي اجتماعي باشد.» ثانيا «مسائل فکري اسلام، به‌صورت پيوسته و به عنوان اجزاي يک واحد، مورد مطالعه قرار گيرد... تا مجموعاً از شناخت اين اصول، طرح کلي و همه‌جانبه‌اي از دين، به صورت يک ايدئولوژي کامل و بي‌ابهام و داراي ابعادي متناسب با زندگي چندبُعدي انسان، استنتاج شود.» ثالثا «در استنباط و فهم اصول اسلامي، مدارک و متون اساسي دين، اصل و منبع باشد، نه سليقه‌ها و نظرهاي شخصي يا اندوخته‌هاي ذهن و فکر اين و آن... تا حاصل کاوش و تحقيق، به راستي اسلامي باشد.» کتاب «طرح کلي انديشه اسلامي» کوششي است براي تأمين اين منظورها، به صورت گزارشي از اسلام، طي يک سلسله سخنراني.   رهبر انقلاب اسلامي در سال 86 با اشاره به صحبت‌هايشان در مسجد امام حسن عليه‌السلام مي‌فرمايند: «در آن سخنرانيها راجع به توحيد، امامت، ولايت، نبوّت و ساير مباحث اساسى بحث شده است که الان هم آنها را تأييد مى‌کنم. اينها پايه‌هاى فکرى براى ايجاد يک نظام اسلامى بود؛ اگرچه ما آن موقع اميدوار نبوديم که نظام اسلامى شش، هفت سال ديگر محقّق شود. مى‌گفتيم اگر پنجاه سال ديگر هم ايجاد نشود، بالاخره پايه‌هاى فکرى‌اش اينهاست.»(1386/02/25) مطالعه‌ي اين کتاب براي مسلمانان انقلابي، براياني‌که مي‌خواهند با «مهم‌ترين پايه‌هاي فکري اسلام» به‌صورت «منسجم» و «عملي» آشنا شوند و اسلام ناب را در جامعه به جريان بيندازند، توصيه مي‌شود.



منبع اين نوشته : منبع